Do absolutu poprzez abstrakcję – Nowe wystawy w MOCAK-u!

Magnifier
Do absolutu poprzez abstrakcję – Nowe wystawy w MOCAK-u!

W najbliższy czwartek, tj. 28 czerwca w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK otwarte zostaną trzy nowe wystawy: Do absolutu poprzez abstrakcję, Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018, Gra w murach Akademii. Wernisaż wystaw odbędzie się o godz. 18:00.

Do absolutu poprzez abstrakcję

Friedrich Vordemberge-Gildewart
Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018
Miejsce: Galeria Alfa, poziom -1

Urodzony w 1899 roku niemiecki artysta Friedrich Vordemberge-Gildewart od początku swojej kariery artystycznej w połowie lat 20. konsekwentnie szedł drogą abstrakcji bez względu na medium, które w danym momencie wykorzystywał. Studiował w Hanowerze architekturę, architekturę wnętrz i rzeźbę. W historii sztuki zapisał się przede wszystkim jako malarz.

Vordemberge-Gildewart szybko zyskał uznanie i jako reprezentant międzynarodowej awangardy należał do wielu grup artystycznych, między innymi De Stijl, Der Sturm, die abstrakten hannover, abstraction-création. Ekspansja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 30. zmusiła go do emigracji z kraju, w którym się urodził. Jego żona Ilse Leda była Żydówką, a prace samego artysty, tworzone wbrew obowiązującemu kanonowi, zostały zaliczone do „sztuki zdegenerowanej”. Dopiero w 1954 roku wrócił do Niemiec, gdzie otrzymał stanowisko w Wyższej Szkole Projektowania w Ulm. Tam mieszkał aż do śmierci w 1962 roku.

Artysta stworzył 222 numerowane chronologicznie obrazy na płótnie. Określał je najpierw mianem konstrukcji (nawiązując do architektury), następnie – kompozycji (odwołując się do muzyki). Były one próbą stworzenia uniwersalnej struktury za pomocą jak najmniejszej ilości użytych środków.

Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018

Artyści: Przemek Branas, Maciej Cholewa, Małgorzata Goliszewska, Natalia Janus-Malewska, Ewa Juszkiewicz, Adrian Kolarczyk, Daniel Koniusz, Sebastian Krok, Kamil Kukla, Agata Kus, Magdalena Lazar, Diana Lelonek, Honorata Martin, Agnieszka Polska, Maciej Salamon, Jana Shostak
Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018
Miejsce: Galeria Beta

Coroczny konkurs stypendialny Fundacji Vordemberge-Gildewart odbywa się w różnych krajach. W 2011 roku MOCAK zorganizował jego pierwszą polską edycję, w której udział wzięło 15 twórców. Ich prace zostały zaprezentowane na wystawie Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart. Spośród nich międzynarodowe jury, powołane przez Radę Fundacji, wyłoniło troje laureatów: I nagrodę (20 tysięcy franków szwajcarskich) otrzymała Anna Okrasko, wyróżnienia (po 10 tysięcy franków szwajcarskich) – Róża Litwa i Jan Dziaczkowski.

Po kilku latach starań MOCAK został zaproszony do przygotowania kolejnej edycji konkursu stypendialnego. Aby dokonać jak najobiektywniejszego wyboru, skierowaliśmy prośbę o zarekomendowanie najciekawszych młodych twórców do najważniejszych instytucji prezentujących sztukę współczesną w Polsce.

Do wystawy Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018 zakwalifikowanych zostało 16 artystów. Ich prace wezmą udział w konkursie, a 27 czerwca 2018 roku międzynarodowe jury powołane przez Fundację wyłoni laureatów.

Gra w murach Akademii

Artyści: Vytenis Burokas, Elinga Garuolytė, Ona Juciūtė, Kęstutis Montvydas, Emilė Skolevičiūtė, Džiugas Šukys
Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018
Miejsce: Galeria Re

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace obecnych studentów i świeżych absolwentów Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie (Vilniaus dailės akademija). Eksponowane obiekty, instalacje i filmy powstały w latach 2014–2018 pod kierunkiem Deimantasa Narkevičiusa. Ich różnorodność formalna i tematyczna jest wynikiem przyjętych przez prowadzącego metod nauczania oraz sposobu pojmowania sztuki.

Deimantas Narkevičius studiował w Akademii w Wilnie na przełomie lat 80. i 90., w czasach, kiedy dokonano radykalnej zmiany dydaktycznej. Zrezygnowano wówczas z tradycyjnego realizmu i narracyjności przedstawień. Dopuszczony konceptualizm uwolnił sztukę z ograniczeń formalnych, a większość działań odbywała się poza pracowniami. Dodatkowym katalizatorem poszukiwania własnej drogi artystycznej była sytuacja polityczna.

Wracając po 20 latach do Akademii w roli wykładowcy, Narkevičius postanowił, że jego głównym celem będzie uwalnianie indywidualizmu studentów oraz wspieranie ich rozwoju. W przyjętej przez niego metodzie młodzi artyści wyznaczają sobie zadania do realizacji, które następnie konsultują z profesorem. Kierunki ich artystycznych poszukiwań są różne. Niektórzy konfrontują się z kulturowymi toposami czy mechanizmami społeczno-ekonomicznymi, inni skupiają się na samym procesie twórczym, traktując go jako pole samoobserwacji. Jedyną rzeczą narzuconą studentom przez prowadzącego jest krytyczne podejście do własnego doświadczenia i otaczającej rzeczywistości.

Wystawa jest dobrym pretekstem do analizy współczesnej sytuacji rzeźby, której możliwości medialne się znacznie rozszerzyły. Zmienił się zarówno warsztat, jak i metodologia procesu twórczego. Skutki otwarcia na nowe środki wyrazu możemy zaobserwować w prezentowanych pracach. Wyznacznikiem ich przynależności do rzeźby jako dyscypliny jest trójwymiarowość lub jej symulacja w ruchu. Pokazują jednak, że rozmycie granic między mediami może wzbogacać sztukę.

 

Wernisaż:
28.06.2018r.
godz. 18:00
MOCAK
ul. Lipowa 4

 

Źródło: materiały prasowe
Obraz: Friedrich Vordemberge-Gildewart, K 194, 1953, olej / płótno, 50 × 60 cm, Annely Juda Fine Art, Londyn, courtesy Vordemberge-Gildewart Foundation, Switzerland

Komentarze

Napisz komentarz
Zamknij formularz komentowania
Napisz komentarz

Brak komentarzy