Etiuda&Anima 2017

Klaudia Chwastek
Etiuda&Anima 2017

24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima dobiegł już końca, a tym samym poznaliśmy tegorocznych zwycięzców trzech konkursów: Etiuda, Anima i Anima.PL.

Tegoroczna edycja festiwalu bez wątpienia różniła się od poprzednich. Stało się tak głównie z dwóch względów: zmienił się organizator festiwali w tym roku odpowiadała za niego Fundacja Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej ETIUDA&ANIMA, a dodatkowo, poza dwoma głównymi konkursami: Etiudą i Animą, dołączył trzeci: Anima.PL.

Program tegorocznego festiwalu był wypełniony po brzegi, był tak intensywny, że chyba tylko najwytrwalsi dali radę, trzeba jednak zaznaczyć, że nie dało się zobaczyć wszystkiego. Aby tak się stało, momentami musielibyśmy znaleźć się w trzech miejscach naraz.

Mimo wszystko, chociaż to już dwudziesta czwarta edycja, a festiwal ma coraz większą renomę, skupia głównie osoby z branży, choć program mimo wszystko wychodzi także do szerszej publiczności.

W związku z tym, że program był bardzo napięty, nie udało mi się zobaczyć wszystkiego. Inauguracja festiwalu, w tym pokaz dwóch filmów, była z pewnością udana. Mogliśmy zobaczyć Windę w reżyserii Hieronima Neumanna, która opowiada o życiu w blokowisku, o sąsiedzkich relacjach, i życiu we wspólnocie. Drugim filmem, była długometrażowa animacja Ann Marie Fleming zatytułowana Window Horses, która w piękny sposób poruszała temat wielokulturowości.

Window Horses

Window Horses, reż. Ann Marie Fleming

Tegoroczne projekcje konkursowe, we wszystkich trzech konkursach były bardzo różnorodne. Etiudy tyczyły się różnych tematów, chociaż w tym roku konkurs został zdominowany przez dokumenty. Pierwszy pokaz konkursowy rozpoczął się od filmu Kinky, który opowiadał historię Olgi, która eksploruje swoją cielesność. Jest to jednak bardzo delikatne określenie, a reakcja publiczności podczas oglądania była jednoznaczna. To był z pewnością bardzo mocny początek. Ciekawa była również Fedra, która opowiadała o młodej kobiecie, która za wszelką cenę stara się skontaktować z ojcem, który został zamknięty w centrum dla uchodźców. Zaś Propaganda, była zdecydowanie komedią o wyborach, o tym, że to, co robimy pod wpływem chwili, może mieć daleko idące konsekwencje.

Konkursy Anima i Anima.PL również były różnorodne, zarówno pod względem tematyki, co i podejścia do tematu animacji. Mogliśmy zobaczyć różnorodne animacje i techniki. Mi zdecydowanie zaś utkwiła w głowie jedna animacja, która zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie, zwłaszcza pod względem wykonania. Chodzi o Ucieczkę w reżyserii Jarosława Konopki. To było bardzo mroczne, apokaliptycznie, ale rewelacyjnie się na to patrzyło. Także i Z jak Zagadka w reżyserii Michała Sochy, którą można było obejrzeć podczas I projekcji konkursowej Anima.PL.

Etiuda&Anima

Ucieczka, reż. Jarosław Konopka

Można uznać, że tegoroczny program był przesycony, że było tego za dużo, a widz nie mógł odsapnąć pomiędzy projekcjami, nie było czasu na zastanowienie, przemyślenie. Nie wszystko bowiem w filmach jest powiedziane wprost, zwłaszcza w animacjach. Tutaj brakowało nieco oddechu, kontemplacji. Szkoda, że było tego tak dużo, bo momentami widz nie wiedział na co iść. To jest z pewnością kwestia nad którą organizatorzy muszą pomyśleć przy kolejnej edycji.

NAGRODZENI

ETIUDA

Grand Prix Złoty Dinozaur oraz 15 000 PLN
Fusy, reż. Kordian Kądziela, Polska 2017
Film, który w lapidarny sposób środkami komediowymi mierzy się z tematem samotności

Srebrny Dinozaur
Piękna postać, reż. Hajni Kis, Węgry 2016
Za zbudowanie mocnej postaci głównej bohaterki i mistrzowską kreację aktorską

Brązowy Dinozaur
Attak, reż. Ruben Meier, Niemcy 2017
Za ironiczne zderzenie świata przemocy ze światem mediów i internetowej komunikacji

Specjalny Złoty Dinozaur dla najlepszej szkoły filmowej
Nederlandse Filmacademie

Dyplomy Honorowe:
Nasze własne, reż. Malu Janssen, Holandia 2016
Za intymną, dobrze zagraną, uważną obserwację najbardziej istotnych relacji międzyludzkich

Z miłości do kina, reż. Ascar Nurakunuulu, Kirgistan 2017
Za prawdziwie filmową opowieść bez słów o miłości do kina

Mój dzień pamięci, reż. Daniella Meroz, Izrael 2016
Za operowanie eksperymentalną formą filmową w opowieści o historii

NAGRODA ZA NAJLEPSZE ZDJĘCIA
dla studentów pochodzących z krajów Grupy Wyszehradzkiej w postaci aportu rzeczowego w wys. 5 000 PLN ufundowana przez firmę Heliograf

Piękna postać, reż. Hajni Kis, Węgry 2017

Wielki Niedoceniony
Symbiofonia, reż. Eugeniusz Pankov Polska 2017

WERDYKT JURY STUDENCKIEGO
Attak reż. Ruben Meier, Niemcy 2017

Werdykt Jury FICC
Millimeterle, reż. Pascal Reinmann, Szwajcaria

Wyróżnienie:
Fusy, reż. Kordian Kądziela, Polska 2017

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Mięso z psa, reż. Ksenia Tischenko, Rosja 2017

 

ANIMA

Grand Prix Złoty Jabberwocky oraz 15 000 PLN
O, Matko!, reż. Paulina Ziółkowska, Polska 2017
„Za minimalistyczny urok, nowatorską kompozycję kadru i ważne przesłanie”

Srebrny Jabberwocky
Hedgehog’s Home, reż. Eva Cvijanovic, Canada 2017
„Za technicznie doskonałą i odważną interpretację ponadczasowej opowieści”

Brązowy Jabberwocky
a photo of me, reż. Dennis Tupicoff, Australia 2017
„Za wyważone rzemiosło opowiadania historii”

Złoty Jabberwocky oraz 2000 PLN
A Love Letter to the One I Made Up, reż. Rachel Gutgarts, Israel 2017
„Za najpiękniejszy miłosny list animowany”

Dyplomy Honorowe:

Piotr Dumała przyznał dyplom honorowy filmowi:
Połączenie – Chilly Gonzales & Peaches, reż. Patrick Doyon, Kanada 2016
„Za perfekcyjny rytm, inteligentny humor, lekkość i formę pełną uroku”

Thoeore Ushev przyznał dyplom honorowy filmowi:
Notatki o Monstropedii, reż. Koji Yamamura, Japonia 2017
„Za wkład w klasyfikację potworów”

Lucija Mrzljak przyznała dyplom honorowy filmowi:
Krew królika, reż. Sarina Nihei, Wlk. Brytania 2017
„Za ostrą i niesamowitą orkiestrację absurdu”

Gunnar Strøm przyznał dyplom honorowy filmowi:
Sog, reż. Jonathan Schwenk, Niemcy 2017
„Uwielbiam rybę na drzewie, ptaki na ziemi — I TE OCZY”

Andrea Martignoni przyznał dyplom honorowy filmowi:
9 sposobów na narysowanie człowieka, reż. Sasha Svirsky, Rosja 2016
„To był prawdziwy coup de coeur, pokazujący oryginalny sposób na stworzenie filmu o szalonym
designie i konstrukcji oraz dobrze dopasowanej ścieżce dźwiękowej”

Wielki (Nie)Doceniony
nagroda dyrektora artystycznego MFF Etiuda&Anima Bogusława Zmudzińskiego
Nothing Happens, reż. Michelle i Uri KranotDania/Francja 2017

WERDYKT JURY STUDENCKIEGO
Przestrzeń negatywna, reż. Max Porter, Ru Kuwahata, Francja 2017.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Delikatesy, reż. Fengling Chen, USA 2017

 

ANIMA.PL

Grand Prix Złoty Żmij oraz nagroda pieniężna
Figury niemożliwe I inne historie II, reż. Marta Pajek, Polska 2016

Srebrny Żmij
Dziwny przypadek, reż. Zbigniew Czapla, Polska 2017

Brązowy Żmij
Pan Maluśkiewicz I wieloryb, reż. Andrzej Gosieniecki, Polska 2016

Specjalny Złoty Żmij oraz nagroda pieniężna
Schroedinger’s Dog (reż. Natalia Krawczuk, Lodz Film School, Poland 2016)

Dyplomy Honorowe:
Forsaken Forest, reż. Anna Beata Barańska, Polska 2016
Super rzecz, reż. Piotr Kabat, Polska 2016
Wieczór, reż. Izabela Plucińska, Polska 2016

Wielki Niedoceniony
Z jak zagadka, reż. Michał i Kuba Socha

NAGRODA ASIFA POLAND
Super rzecz, reż Piotr Kabat, Polska 2016
za poszerzone spojrzenie na współczesną kulturę medialną ujęte w brawurowej, energetycznej
animacji, w której nonszalancka ekspresja plastyczna wzmacnia ironię zawartą w przekazie filmu

WERDYKT JURY STUDENCKIEGO
Super rzecz, reż Piotr Kabat, Polska 2016

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Ojezu, reż. Betina Bożek, Polska 2017

Klaudia Chwastek

Redaktor naczelna Magnifier. Absolwenta Akademii Ignatianum w Krakowie na kierunku kulturoznawstwo. W obszarze jej zainteresowań znajdują się social media. Chętnie bierze udział w różnorakich imprezach kulturalnych. Miłośniczka Krakowa i kawy.

Kontakt: klaudia.chwastek@e-magnifier.pl

Komentarze

Napisz komentarz
Zamknij formularz komentowania
Napisz komentarz

Brak komentarzy