Sfejsowani

Klaudia Chwastek
Sfejsowani

Kto z nas nie ma Facebooka? Fejsa ma większość z nas, kiedyś zakładaliśmy, bo było to coś fajnego, nowego. Po latach okazało się, że jest tam właściwie każdy. Możemy mieć tam miliony znajomych… Zaś bez niego ciężko się obyć – ułatwia kontakty. Ale poza plusami, ma też swoje minusy, a jest ich całkiem sporo.

Kto by pomyślał, że jedno narzędzie, jakim jest Facebook, tak zmieni świat, tak zmieni ludzi, że nie będą się w stanie bez niego obyć. Nie będą w stanie funkcjonować. Dlaczego w zasadzie to Facebook zdominował większość świata, a nie jakaś inna aplikacja? Dlaczego ten Fejs tak nas wszystkich wciągnął? W zasadzie nie wiadomo, możemy spekulować, domyślać się, gdybać… Jedno trzeba przyznać, Facebook zrewolucjonizował świat, tworząc zupełnie nowe zachowania i podejście ludzi do życia swojego, jak i innych.

Czytając książkę „Sfejsowani” Dr Suzany A. Flores muszę przyznać, że nie byłam jakoś wielce zaskoczona, brnąc przez kolejne strony jej publikacji. Większość zachować i działań ludzkich była mi dobrze znana. Interesując się mediami społecznościowych i tym, jak one wpływają na ludzi, do większości wniosków doszłam kiedyś już sama, bądź przeczytałam o nich w innych publikacjach. Nieobce były mi zachowania ludzkie na Facebooku, FOMO czy kwestia uzależnień od mediów społecznościowych. Jeśli ktoś obserwuje media społecznościowe, sam doszedł by do tego, co autorka przedstawia (przynajmniej części). Jednak ona zebrała to w jedną całość, podzieliła na kategorie, przedstawiła typy ludzi, którzy występują w mediach społecznościowych.

Owszem, czytając niektóre wypowiedzi badanych można być w szoku, że ktoś kogoś prześladuje za pomocą Facebooka, śledzi czyjeś działania, ruchy, wpływa na jego psychikę. To są sytuacje skrajne do których dochodzi, ale czy aby na pewno obce? Co jakiś czas w końcu czytamy w internecie różne publikacje na te tematy.

Kwestia zafałszowywania swojej tożsamości? Chodzi o to, by nasze życie było idealnie. Przecież to klasyki, do której posuwa się większość z nas. Portale społecznościowe nie służą już tylko do podtrzymywania znajomości! W końcu Facebook się zmienia i w zasadzie ma być już, mówiąc bardzo ogólnie – wszystkim!

Coraz więcej z nas jest uzależnionych… Powiedzmy sobie szczerze, kto z nas jest w stanie wytrzymać bez spoglądania na Facebooka przez cały dzień. Tu z kolei pojawia się kwestia FOMO, czyli lęku przed tym, że coś przegapimy.

Polska premiera tej książki odbyła się niedawno, zaś pierwsze wydanie, o ile się nie mylę, pojawiło się w 2014 roku. Dla  mediów społecznościowych i internetu to szmat czasu, bo w rzeczywistości, coś w ciągu miesiąca może ulec dezaktualizacji, dlatego wszelkie publikacje, zwłaszcza naukowe, są problematyczne w tym względzie. Dr Flores patrzy jednak na całość z psychologicznego punktu widzenia. Pod tym względem człowiek aż tak bardzo się nie zmienił. Nasze działania mogą być tylko mniej lub bardziej zaangażowane. Coraz więcej z nas zdaje sobie sprawę z zagrożeń płynących z Facebooka – uzależnień, kwestii prywatności i wykorzystania naszych danych. Autorka porusza te kwestie i, moim zdaniem, bardzo dobrze. Wszystko jest też poparte wypowiedziami osób badanych, tym, w jaki sposób oni działają z Facebooka i jak i do jakich celów go wykorzystują, co zyskuje na realności.

Trochę denerwowało mnie, że czytając, zdarzyło mi się natknąć na sformułowania, jakoby były one skierowane tylko do kobiet. Możliwe, że to tylko kwestia tłumaczenia i korekty. Poza tym to dobra publikacja – przyjemna i lekka. Mimo wszystko, dla kogoś kto nie ma pojęcia, albo niewiele wie na temat tego, jak Facebook działa i do czego może służyć, to cenna lektura. Zwłaszcza, że w niektórych momentach zawiera porady, co robić w przypadku ewentualnego zagrożenia. To też przestroga, do czego używanie Fejsa może prowadzić – oczywiście w skrajnych przypadkach. Bo nie da się ukryć, że media społecznościowe wpływają na nasze życie i to bardzo, z czego czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy.


Sfejsowani
Dr Suzana E. Flores
Wydawnictwo Muza
Rok wydania: 2017
Okładka: miękka
Liczba stron: 296

Klaudia Chwastek

Redaktor naczelna Magnifier, która trzyma wszystko i wszystkich w ryzach. Ambitna i niebojąca się wyzwań, czasem zbyt poważna, wymagająca wiele od innych, ale i od siebie. Interesuje się wieloma rzeczami. Na co dzień studentka, która lubi posiedzieć przy kawie w klimatycznych kawiarniach.

Kontakt: klaudia.chwastek@e-magnifier.pl

Komentarze

Napisz komentarz
Zamknij formularz komentowania
Napisz komentarz

Brak komentarzy